lørdag 10. april 2010

Pasta med reker

Hvis du virkelig vil imponere med en pastasaus som smaker er dette løsningen.  Det er ikke den kjappeste å lage da den skal kokes inn 2 ganger, men jeg kan love deg at du vil få uttelling på mmm-lyder.  Jeg har funnet denne i Gøril Wikers bok Leve Livet, anbefales...



Dette trenger du:
1 boks pillede reker
1 boks hermetiske tomater
3-4 fedd hvitløk
1 dl rekekraft (fra rekeboksen)
1 dl hvitvin (kan byttes ut med rekekraft)
2-3 dl fløte
salt og pepper
frisk basilikum

Dette gjør du:
1. Hakk hvitløken og fres den raskt i pannen med litt olivenolje.  Hell på kraften av rekene og eventuelt hvitvinen (anbefales).  La væsken koke helt inn.  Det betyr at du lar all væske fordampe, men pass på at du ikke brenner noe fast.  Smaken av vin og rekekraft blir igjen i pannen.
2. Hell på en boks hakkede tomater, kok videre til væsken fordamper og blir en tykk saus.
3. Ha i fløten, kok opp og la det surre til riktig konsistens.  Det siste du gjør før servering er å ha i rekene og smake det til med nykvernet pepper.

Denne sausen kan du forberede i god tid, slik at det eneste du trenger å gjøre når gjestene kommer er å helle på fløten , koke opp og ha i rekene slik at de blir varme.  Til denne fantastiske sausen anbefales fersk spaghetti eller fettucini.  Legg pastaen i en vakker sirkel på tallerkenen med saus på midten, pynt med frisk basilikum.   Fersk parmesan og en høvel eller rasper er helt avgjørende.

2 kommentarer:

  1. Ja, kan bekrefte at denne er knallgod! Har lagt ut en nesten helt identisk en på min blogg for lenge siden. Den fant jeg på selv da jeg var i ten-årene og var veldig stolt. Hvordan har Gøril Wiker fått tak i den mon tro?Hehe
    Er så absolutt klar for tur en dag, forressten:)

    SvarSlett
  2. Åhh denne hørtes skikkelig god ut, den skal jeg prøve:)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails