fredag 9. april 2010

Focaccia til helga

Hvis du skal kose deg med et ferskt brød til måltidet er dette en idé.  Som de sier i boka "Italia" gitt ut på Dinamo forlag, hører dette brødet hjemme i et fullkomment italiensk måltid.  Enkelt er det også...



Du trenger dette til en langpanne:
700 gram hvetemel
300 gram finmalt durumhvete (eller bruk 1 kg hvetemel)
6 dl vann
50 gram gjær
30 gram salt
30 gram honning
1,5 dl god olivenolje
rosmarin
maldonsalt

Varm opp vannet til 35 grader, løs opp gjæren og tilsett mel, honning og salt.  Hvis du bruker tørrgjær balnder du den bare i hvetemelet.  Elt deigen godt og hev til den er dobbelt så stor. Smør en dyp langpanne godt med olivenolje på bunnen og sidene og hell deigen oppi.
Prikk jevne hull med fingrene og hell på en god olivenolje. Strø over litt maldonsalt.  La deigen igjen heve godt og oljen trekke inn i deigen før brødet stekes.

Brødet stekes på 230 grader i ca 18 minutter til det får gylne brune og sprø skorper.  Etter ca 10 minutter tar du det ut og strør over rosmarin og steker videre i åtte minutter.

Server!


2 kommentarer:

  1. Foccacia er faktisk noko eg enno ikkje har prøvd meg på, uvisst av vilken grunn. Det ser jo eigentleg ikkje så vanskeleg ut:0)
    Koseleg at du har lagt deg til som følgar hos meg, eg har lagt meg til hos deg og.
    God helg!

    SvarSlett
  2. Foccacia är fantastiskt gott... skall själv laga det i morgon :-)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails