tirsdag 9. mars 2010

Kanelsnurrer fra bakeriet i Lom

Nå har jeg endelig funnet oppskriften til Morten Schakenda og gleder meg til å prøve den.  Den var trykket i Tara, tusen takk!  Hele familien elsker kanelsnurrer så jeg føler at dette må bli en høydare!

Dette trenger du:
1 kg hvetemel
5 dl lun helmelk, max 30 grader
150 gram sukker
15 gram salt
15 gram kardemomme
1 stort egg
50 gram fersk gjær
150 gram smør

Fyll:
125 gram mykt smør
125 gram sukker
2 ss malt kanel

1. Ha alle ingrediensene bortsett fra smør i eltebollen og elt det i 15 minutter.
2. Tilsett smør i små terninger og elt i nye 15 minutter, pass på at alt smøret har blandet seg i deigen.
3. La den heve til dobbelt størrelse, ca halvannen time.
4. Strø mel på bakebordet og kjevle ut deigen til et rektangel på ca 40 x 50 cm.  Smør på smøret på deigen og strø sukker og kanel jevnt utover.  Gni med hånda så det blir godt blandet.
5. Brett 1/3 av deigen inn mot midten på langsiden, og brett den siste delen over den igjen så det blir tre lag.
6. Kjelve dette ut igjen til 30 x 60 cm.  Del deigen i 16 strimler på tvers. Hver skrimmel snurre/vris og knytes sammen til en knute..
7. Sett de på et stekebrett med bakepapir og dekk med plast.  La de heve en drøy time.  Pensle med sammenvispet egg og strø med sukker.
8. Stekes ved 175 grader i ca 20 minutter.










5 kommentarer:

  1. Herlig! Fristende! Jeg har omtalt bloggen din i min blogg i dag:) http://middaghosdolbakken.blogspot.com
    Heidi

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding Heidi, jeg følger også din fine blogg!

    SvarSlett
  3. Da har jeg bakt kanelsnurrer. Måtte erstatte ca 200g mel med havregryn, men det fungerte kjempefint. Smaker godt synes nå jeg. Jeg er fan av bakverk som ikke tar så lang tid, men smaker at det lønner seg å investere tid i god gjærbakst. Mmmmm.

    SvarSlett
  4. Kjempegode.Jeg delte leiven opp i 32 strimler.

    SvarSlett
  5. Hei, jeg var på Bakeriet i Lom idag og kjøpte 2 typer "Kanelsnurrer" den som er best er den med noe mandelmasse og rosiner og kanel inni, det er ikke de du har oppskrift på ? eller er det samme grunnoppskrift bare ett annet fyll ?

    mvh Ingar Klubben

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails