torsdag 13. mai 2010

Hveteboller a la Schakenda.

Dette er vel av de beste bollene som en kan lage...  Det som er "cluet" er smøret inn på slutten og mye heving.



Dette trenger du:
1 kg hvetemel
50 gram gjær
1/2 liter helmelk
150 gram sukker
15 gram salt
15 gram kardemomme
1 stort egg
150 gram smør i terninger

Dette gjør du:
Bland alle ingrediensene bortsett fra smøret og la det røres i kjøkkenmaskina i 15 minutter.  Tilsett deretter smøret i terninger og la det røre ytterligere 15 minutter.  Deigen heves 1 time og bollene trilles deretter ut.  Jeg laget 24 stykker, men skal du ha de skikkelig store så lager du ca 16 stykker.   Heves 2 timer til og pensles med egg.  Jeg stekte mine på 220 grader i 12 minutter.

1 kommentar:

  1. Åhh, de ser knallgode ut:) Disse bollene må jeg prøve meg på en dag:)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails