tirsdag 6. april 2010

Mørk sjokoladefondant

De som kjenner meg vet at jeg er veldig glad i sjokolade og her er den ultimate desserten for dere som også er det.  Det som er hemmeligheten med en saftig og flytende kjerne er såklart steketiden, men ikke minst temperaturforskjellen mellom røren og ovnen.  Når kaken står i ovnen i sin form, vil varmen gradvis trekke dypere inn i kaken fra yttersiden inn mot kjernen.  På en fondant skal yttersiden stekes godt, mens kjernen skal være flytende.  Så for å lykkes har jeg lært at temperaturforskjellen på røra og ovnen skal være på omtrent 150 grader. Så en røre på 30 grader krever en ovn på 180 grader.  Denne oppskrifta har jeg funnet i ei fantastisk bok jeg fikk av mine svigerforeldre, den heter Smaken av sjokolade av Stephan Lagorce.



Du trenger:
200 gram mørk sjokolade (jeg brukte en 70%)
100 gram smør
4 egg
150 gram brunt sukker
50 gram siktet hvetemel
1 klype salt

1. Sett ovnen på 180 grader.  Smelt sjokoladen og smøret forsiktig.
2. Pisk sukker og egg til eggedosis og tilsett i rask rekkefølge hvetemel, salt og smør/sjokolade-blandingen.
3. Hell røren over i små smurte former, jeg brukte papirformer i litt stor størrelse.  Stek de i 10-12 minutter og la de hvile i 5 minutter før du serverer de.  Anrett de pent med litt melis på toppen og gjerne en kule god vaniljeis til hvis du har.  (De er også deilige dagen etter som kaker...)

Nyt!

2 kommentarer:

  1. Mmm..virker ikke så komplisert å lage.. Jeg er innom å sjekker bloggen din rett som det er. Veldig morsom (og lærerik:)
    Fått deg iPad? Glemte helt å sende over navnet på hun digi-dama. Sender meg en epost med mobilen din? Simen (simen.granviken@adress etc etc..

    SvarSlett
  2. Dette såg utruleg godt ut!!
    Trur den må prøvast ut til helga:0)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails