mandag 22. mars 2010

Gulrotkake som virkelig smaker godt (a la R.O.O.M)



Denne fantastiske oppskrifta fant jeg på favorittmatbloggen min, hos Trine.  Der finner jeg mye godt og dette var ikke noe unntak, hadde ikke muskat og kokesjokolade så det byttet jeg ut med kardemomme og Walters Mandel, men det gikk helt strålende!



Dette trenger du til kakebunnen:
3 store egg
2,5 dl matolje
350 gram sukker
2 ts vaniljesukker
2 ts kanel
1/2 ts kardemomme
1/2 ss natron
1/2 ss bakepulver
325 gram hvetemel
100 gram finhakket Walters Mandel
400 gram gulrot, revet (halvparten grovt og halvparten fint).
1 1/2 eple revet


Ostekrem (denne laget jeg med det jeg hadde):  Fantastisk!
100 gram romtemperert smør
300 gram melis
400 gram romtemperert kremost, naturell


Dette gjør du:
Pisk sammen egg, sukker og olje.  Sikt i hvetemel og de øvrige tørre ingrediensene og bland røren forsiktig sammen.  Rør forsiktig inn hakket kokesjokolade, gulrot og eple.


Kaken stekes på 180 grader, jeg brukte en stor springform, men en langpanne på ca 20x30 cm kan også brukes.  Jeg stekte den på rist midt i ovnen på ca 50 minutter, sjekk med en tynn pinne på slutten at den er stekt i gjennom.


Avkjøl kaken og pynt med ostekremen.  Ostekremen lages ved å blande ingrediensene i kjøkkenmaskinen og piske den luftig  :-)


Pynt og nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails