tirsdag 9. februar 2010

Brioche mens en ser på IPad oppdateringer

Nå har jeg funnet mitt nye favoritt bakverk, Brioche.  Det smaker helt fantastisk og kan spises/lages i et utall varianter.  Jeg falt for det første gang da jeg spiste Deli de Lucas variant i forrige uke, men har også prøvd et par andre etter det.  Så kommer da lysten til å bake dette selv og jeg konsulterte da både nettet og andre kilder før jeg falt ned på Morten Schakendas fantastiske nye kokebok fra Aschehoug.  Den boka kan anbefales. Kan kjøpes blant annet på Grønn på Lilleaker.  Oppskriften er som følger:
5 dl egg
120 gram sukker
15 gram salt
830 gram hvetemel
50 gram gjær
300 gram kaldt smør (i terninger)
150 gram sjokolade (valgfritt...)

Jeg skriver valgfritt på sjokolade da det kan droppes hvis en vil ha de som frokostbrød.  Eller de kan fylles med vaniljekrem.  På det øverste bildet har jeg laget en variant med Dajm-strøssel.

Ok..., først røres egg og sukker sammen, deretter blandes resten av ingrediensene i kjøkkenmaskinen med unntak av smør og sjokolade.  Smør i terninger tilsettes når alt det andre er godt blandet. Det samme gjelder sjokoladen.  Deigen heves så til dobbel størrelse før du "slår den ned" og lar den heve i kjøleskapet natta over. Så baker du den ut når du våkner, steker den 15 min på 175 grader og overrasker mann og barn med deilig tilbehør til frokost-smoothien.  Jammi...!

Festvarianten til heving med Dajm-strøssel (eller noe annet godt i skapet)




Frokostvarianten uten sjokolade.

Den deilige deigen...

4 kommentarer:

  1. Mmmmm, dette så godt ut!
    Nå har kommet litt lengre med bloggen min også, så ta en titt om du har lyst:
    http://monicasoppskrifter.blogspot.com/

    Klem, klem

    SvarSlett
  2. Denne oppskriften må jeg prøve meg på. Fant bloggen din da jeg googlet etter brioche oppskrift, jeg har lyst til å prøve en "kakevariant" med vaniljekrem og melisglasur... Nammenam :D

    SvarSlett
  3. må den stå over natten??

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails