tirsdag 5. oktober 2010

Hvordan komme i gang...

Det er ingen tvil om at motivasjonen og viljen til å prøve et liv med betraktelig mindre sukker og ulike tilsetningsstoffer er svært ulik i familien. Jeg skal prøve det og mannen min spiser alt jeg lager så han kommer nok til å ende på ca 80%. Ungene spiser det vi lager hjemme, men de to største har også et utstrakt sosialt liv, vi også når jeg tenker meg om, så vi gjør det beste ut av det uten å bli fanatiske. Der er vi helt klart ikke kjenner jeg. Så inviter oss like mye bort på middager og i selskap som før!



Det Ninka-Bernadette Mauritson anbefaler, hvis du er skikkelig motivert, er noe hun kaller Hardcore-versjonen når du starter dette. Jeg skal prøve den og tilpasser så det også blir bra for resten av familien min. Mauritson sier at denne versjonen er optimal for de med sukkeravhengighet, ustabilt blodsukker, vektproblemer, fordøyelsesproblemer, adferdsproblemer, allergi eller syre i kroppen. Eller, mye bedre, for de som vil være "supersunne og i toppform". Jeg er i den siste gruppa og kan fortelle at jeg har meldt meg på Skarverennet fra Finse til Ustaoset i april 2011. Dette er første gangen jeg går dette rennet og jeg skal gjøre det sammen med gode venninner. Om jeg har adferdsproblemer er det opp til de å uttale seg om... :-) men neida, det er ikke noe alvorlige ting i fall.

Så nå er vi i gang dere, her er de første stegene til et nytt og bedre liv. Motivasjonen er viktig og jeg kjenner at den er tilstede. Akkurat denne uka er vi på høstferie på fjellet så jeg får ikke lagt ut bilder av rettene på samme måte som vanlig på bloggen, men lover å legge dette til i neste uke. Det finnes ikke noe internett her på hytta, men jeg kan ta en tur bort på hotellet i nærheten daglig å poste innleggene på gratisnettet der.

Her er oppskriften på hardcore-frokosten som heter "Fruktyoghurt wannabe":
Dette trenger du:
3 store håndfuller frosne bringebær
1 økologisk sitron, skall og saft. Bruk en skarp kniv eller riv med rivjern. Ikke bruk noe av det bitre hvite innerskallet.
4 ss Aroniasaft* uten sukker
1 fersken eller mango uten stein. Frossen mango kan også brukes.
1 banan
3 ss valleproteinpulver** eller risproteinpulver til ekstremt melkeallergiske
3 ss linfrøolje. F.eks Udo's Choice
2 ss Psyllium Husk*** (loppefrø)
rismelk så det dekker, eller vanlig melk.

Dette gjør du:
Bland alle ingrediensene i blenderen og kjør først rolig. Deretter 30 sekunder på høy hastighet. Serveres i skål med skje.

*Aroniasaft er saft fra Aroniabær eller svartsurbær. Det har blant annet vært brukt som naturmedisin blant indianerne i Nord-Amerika. Til Norge kom bærbuskene først på 80-tallet. Smaken minner om blåbær med "litt ekstra". Aroniasaft inneholder dessuten langt mer helsebringende antioksidanter enn blåbær og den har mange bruksmuligheter. Som drikke, saus til desserter og i dressinger.

** Valle er et biprodukt fra osteproduksjon og det inneholder 67% protein og brukes til å lage proteinpulver. Myseproteinet konsentreres gjennom en mikrofiltreringsprosess som fjerner fett og laktose og kan bi opptil 95% protein. Dette pulveret kan kjøpes på helsekostbutikker.

*** Psyllium Husk (loppefrø) er godt for tarmfunksjonen og kan faktisk anbefales både for løs og treg mage. Skallet inneholder slimstoff som er velgjørende, rensende og regulerende for tarmfunksjonen. Det koster kr 188,- for 340 gram og kan kjøpes på nettet.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails